5 tips voor een opgeruimde werkplek

Tips voor een opgeruimde werkplek

‘Een opgeruimde werkplek, is een opgeruimd hoofd’, zegt men wel eens. Een zo leeg mogelijk bureau zou bijdragen aan de productiviteit, omdat je dan niet wordt afgeleid door allerhande prullaria. Heb jij moeite om de ‘clean desk policy’ in stand te houden? Na het lezen van onderstaande tips, gaat het je vast beter af en heb je binnen no-time een opgeruimd kantoor!

Een georganiseerde en opgeruimde werkplek

Hoewel het opruimen van een werkplek geen hogere wiskunde is, kan het voor sommigen toch een flinke uitdaging zijn. Zie jij door de pennen het bakje niet meer? Lees dan de volgende tips voor hoe je het beste een werkplek kunt inrichten en pas ze toe in je eigen kantoor.

1. Minimaliseer je schrijfwaren
Organiseer je pennen, potloden en stiften netjes in een bakje of lade, maar waak ervoor dat je niet álle pennen verzamelt die je tegenkomt.

2. Creëer een oplaadstation
Heb je genoeg van de wirwar aan kabels en opladers op je bureau? Maak dan een oplaadstation. Boor of knip gaten in een opbergdoos en trek daar de kabels van je opladers doorheen. Is het tijd om je telefoon of camera op te laden? Stop hem dan in je oplaadstation. Zo houd je alle snoeren geordend en opgeruimd uit het zicht.

3. Scan je documenten
Niet alleen is het beter voor het milieu om minder papier te gebruiken, maar het ruimt ook lekker op. Ook heb je minder kastruimte nodig voor je ordners, waardoor je meer plek hebt om spullen die je niet dagelijks gebruikt, op te slaan.

4. Gebruik een ladeblok
Een ladeblok is geen excuus om je rommel te verplaatsen, maar je werkplek oogt wel opgeruimd. De hoognodige bureau-accessoires laat je staan, de rest ruim je op in je ladeblok.

5. Werk klaar? Ruim op!
Het is een inkoppertje, maar ruim je werkplek aan het einde van de dag op. Zo begin je de volgende ochtend aan een fris bureau en stapelen de elastiekjes, ordners en paperclips zich niet op.

Werkplek inrichten

Zeker met beperkte ruimte in je studeerkamer of werkplek, is het belangrijk om deze goed opgeruimd te houden. Dat begint al bij het inrichten! Kies voor een bureau met lades en meubelen die je op meerdere manieren kunt gebruiken. Zo kun je een mand met deksel gebruiken als opberger, bijzettafel én als een extra zitmeubel.

DIY-ideeën voor een opgeruimde werkplek

Een leuke pennenbak is zo gemaakt! Neem een effen, porseleinen mok en een porseleinstift en leef je uit. Teken je een patroon? Dan is het leuk om deze terug te laten komen in je overige bureau-accessoires. Wanneer je klaar bent met tekenen, zet je de mok gedurende 30 minuten in een oven van 150 graden.

Nog een leuk DIY-idee: deze multifunctionele plantenhanger met opbergruimte. Dit zorgt niet alleen voor een plek om spullen in op te bergen, maar geeft nog extra sfeer aan je werkplek ook!

Meer opruimtips

Orden je papieren in mooie, strakke opbergbakken. Het is leuk om ook hier het patroon van je bureau-accessoires terug te laten komen. Met een permanent marker en een witte doos, kom je een heel eind!

Hoe klein de ruimte ook is, met deze slimme oplossingen kun je een kleine ruimte, bijvoorbeeld een werkplek, inrichten én opgeruimd houden.

Geschreven door:

Karwei inspiratieteam

Het Karwei inspiratieteam blogt wekelijks over de nieuwste woontrends en inspiratie voor in en rondom het huis.

Volg ons en mis niets!